Ingen träning och för mycket träning är lika farligt, lagom är bäst …… : )

1-2½ timme total tid pr. vecka vid ca. 3 tillfällen är optimalt och då lever du längre.

cropped-stjärnhill-100521.jpgVarva det med kiropraktisk behandling och du kan leva riktigt länge : ), välkommen på en check upp i februari i Gustavsberg, Djurö eller Gamla Stan: boka här

WASHINGTON (Feb 02, 2015) –

Jogging may be best in small quantities according to a study published today in the Journal of the American College of Cardiology.

Researchers looked at 5,048 healthy participants in the Copenhagen City Heart Study and questioned them about their activity. They identified and tracked 1,098 healthy joggers and 413 healthy but sedentary non-joggers for 12 years.

The study, which tracked hours of jogging, frequency, and the individual’s perception of pace, found that over the 12-year study strenuous joggers were as likely to die as sedentary non-joggers, while light joggers had the lowest rates of death.

Jogging from 1 to 2.4 hours per week was associated with the lowest mortality and the optimal frequency of jogging was no more than three times per week. Overall, significantly lower mortality rates were found in those with a slow or moderate jogging pace, while the fast-paced joggers had almost the same mortality risk as the sedentary non-joggers.

Researchers registered 28 deaths among joggers and 128 among sedentary non-joggers. In general, the joggers were younger, had lower blood pressure and body mass index, and had a lower prevalence of smoking and diabetes.

“It is important to emphasize that the pace of the slow joggers corresponds to vigorous exercise and strenuous jogging corresponds to very vigorous exercise,” said Peter Schnohr, MD, DMSc, a researcher from the Copenhagen City Heart Study, Frederiksberg Hospital in Copenhagen, Denmark. “When performed for decades, this activity level could pose health risks, especially to the cardiovascular system.”

These findings show similar results to past studies where researchers have found that more than moderate exercise may cause more harm than good.

“The U-shaped association between jogging and mortality suggests there may be an upper limit for exercise dosing that is optimal for health benefits,” Schnohr said. “If your goal is to decrease risk of death and improve life expectancy, jogging a few times a week at a moderate pace is a good strategy. Anything more is not just unnecessary, it may be harmful.”

– See more at: http://www.acc.org/about-acc/press-releases/2015/02/02/11/24/light-jogging-may-be-most-optimal-for-longevity?w_nav=TI#sthash.dCSgGi7k.dpuf

Skärgårdskiropraktorn har öppnat på Djurö den 15. januari 2015

Skärgårdskiropraktorn Gregers Ahlefeldt har öppnat Djurö Kiropraktik i Den Gamla Järnäffarn på Djurö den 15/1-2015.

Tom den 1. mars kan du ta del av öppningserbjudandet; Gilla på facebook och skriv upp dig på nyhetsbrevet på hemsidan då sparar du 100 kr. på ditt nybesök,

Välkommen att boka på nätet; klicka här Boka tid

Skärgårdskiropraktorn i cykel olycka ….. och det blev till en kurs den 17. oktober 18.30 till 20.30: Balans mellan Prestation och Läkning.

läste i tidningen för några dagar sedan att allt ökad cyklande har lett till en tydlig ökning av antalet olycker med cyklister inblandat. Idag var det då min tur …. en så kallad single olycka; körde ned i en 20 cm djub grus skreva och flög över styret, han vrida runt och landa på vä skulderblad. Kan konstatera att det gör myckett mer ont än jag minns att det gjorde när jag var barn …… Liggar nu här och har stelnat till under eftermiddagen, stukade revben, ont i ett knä – en upriven hand, trött och öm i hela kroppen.

anmäl dig här till föredraget Balans mellan Prestation och Läkning

Traume physiologi är ett område som det har hänt massor med senaste 10 åren, vad händer egentligen när ens kropp på kort tid stimuleras våldsamt och plötsligt, med en hög mängd av aktiva smärtreceptorer? Hur sättar det sig i ens kropp? Vad kan man göra just när det händer och vad är smart att göra sedan?

Förre året körde jag av vägen med 100 km/timen, på väg up på sportslov med packning och hela familien i bilen. Bilen snurrade våldsamt några hundra meter, stannade snällt på vägen med blandt annat ett avrivet framhjul. Alla måde fysisk förhållandevis bra, fast chocken var markant för alla, fast reaktionerna helt olika. Som tur var hade vi ingen mötande trafik.

Läs mer

Välkommen på föredraget ‘Balans mellan prestation och läkning’

Föreläsningen ‘ en dans mellan prestation och läkning’ är en inspiration till att få en bättra balans mellan presterande och läkande, något som är en nyckel till just prestation på en hög nivå. Vid att få insikt i dom fysiologiska, känslomässiga och mentala mekanismer som styr när vi skiftar från prestation till läkning och tillbaka igen, kan vi tydligare välja prestation eller läkning. Långtids överbelastning och extrema spets belastningar kan undvikas i tid, innan kroppen, känslorna eller huvudet har kastat in handduken, samtidigt som själen sitter och åter skakar på huvudet kärleksfullt.

Prestationen har vi lärt oss att prioritera, den belönas och uppmuntras från tidigare år. Vi lär oss att skyta upp kroppens signaler på önskan om förändring, tex genom att sitta still och tysta i skolan under många år, även om impulsen för många barn naturligt nog är att ville röra på sig och låta då och då.
Schema läggning, logistik, planering är inlagt tidligt i mångas liv, belönat hemma och i skolan, samt senare på jobb och i andra åtagande. När belönar vi läkning/vila med samma intensitet och intention? Hemma? I skolan? På jobbet? Gentemot oss själva? ‘Idag har du läkt dig själv, bra fixat, hur skal du fira det’ är ingen vanlig reflektion.

Är det så märkvärdigt att det kan finnas en obalans mellan något som är prioriterad, tränat och belönat och så något som vi förväntar sker av sig själv bara vi slutar med att fokusera på våra mål och prestationer.

En del söker och hittar för egen maskin läkningens gåva och principer och många har snubblat över dom, lagt in dom mer eller mindre medvetet i sina liv för ‘att då mår jag bättra’. Fast ännu fler har funderingar; ‘skal det vara så här?’, ‘är det här så bra det blir, eller?’

Kom och låt dig inspireras till en förändring och en bättra balans – en dans mellan prestation och läkning.

Den 8. februari, kl. 18.00 till 19.30 hos Skärgårdskiropraktorn i Nacka Strand.