Cellbalans hos Skärgårdskiropraktorn

Cellbalans hos Skärgårdskiropraktorn är ett kost och näringstillskotts program som syftar till att nollställa ämnesomsättning och hormon system till ett mer konstruktivt läge än det du har idag. Programmet är tex effektivt vid för mycket bukfett.

Vi har föreläsning om Cellbalans på kliniken i Gustavsberg nästa gång den 20/3-2017 kl 18:00-19:30.

Finns en öppen facebook grupp på värmdö som du är välkommen att delta i, med information även om uppkommande webinarium m.m. Länk här.

Välkommen önskar Skärgårdskiropraktorn Gregers Ahlefeldt

Här finns reflexioner och frågor som jag har formulerad för mig själv i inspiration till dom första 4 veckor.

1. Veckan
Viljans vecka : ), beslutet är tagit – tärningarna kastat. En vecka av upptäckt.
Vad händer i mig när jag väljer bort socker och salt ur mitt liv? Har min kropp någonsin varit utan salt och sockar under 1 vecka? Vad händer med min förbränning? Inflammationer i kroppen minskar utan socker, Känner jag skillnad i muskler, tarm, luftvägar, munhåla mm.? Utan socker o salt tapper jag vätska och återgår till en vätska balans med mindre vatten bunden till socker o salt; hur mycket går du ned under dom första 3 dagarna? Hur mycket tror jag är vätska och hur mycket är annat? Känner jag när min kropp börjar bränna fett istället för socker? Känner jag när min hjärna börjar kunna använda fett istället för socker? Går dom skiften lätt eller är det kämpigt? Om jag inte dricker tillräckligt med vatten, hur reagera min kropp då? Om jag är för aktiv, hur ser min kris ut då?
 
Det här programmet är en tydlig struktur, hur trivs du med att den är så enkel och tydlig? Skönt, provocerande eller bara lite jobbigt?
Känner du att du vet varför du gör det? Både din personliga motivation till att göra det just nu och varför programmet är upplagt som det är? Deltog du i en föreläsning innan du beslöt dig? Det beteende du hade nu runt mat innan programmet, hur medveten skulle du säga att du var runt din mat? Lite, lagom eller mycket medveten? Hur länga har du ätit nåt som du i grunden tänker inte är optimalt för din hälsa? Hur länge har du ville förändra din kost?
Är du den som drivar förnyelse och nytänk i maten på hemmaplan? Eller har du ett motstånd och tycker att det mesta egentligen är ganska bra?
En nyckel är smaksatta oljar och kryddor! Tips:
2. Veckan
Tänker vilka andra delar av mig som delta i denna förändring som har sitt utgångspunkt i hur jag äter med 28 dagars livsstilsprogrammet?
Ställer mig frågor som ;
  • Vad händer med dom emotionella aspekter som jag brukar tillfredsställa med intag av mat? Vart tar det uttryck vägen som inte längre binder sin kraft och energi i maten som jag brukar intag? Blir jag arg, trött, tom, fri, likgiltig, rastlös, ledsen, förvirrad, tung, uppspelt, kåt? Har jag fler konflikter eller färre? Hur hantera jag mina ursprungs sår, förälder, syskon, uppväxt, relationskriser? Hur mycket hanterade jag under vecka 1?
  • Använder jag samma mental strategier som jag brukar, finns det delar i programmet som utmanar mina värderingar och rutiner, så att det upptar mig mycket? Onödigt mycket. Upplever du att programmet stör/styrker andra mentala funktioner så som koncentration, uthållighet, fokus, multi tasking och logistik? Vet jag vad som finns i tillskotten jag äter? Vet jag tillräckligt för mig, så att jag kan känna tillit och förtroendet? Beror din tillit på din kunskap eller på tillit till vem som har introducerad dig till programmet? Har du funderingar runt om det socker som finns i närings tillskotten eller om citronsyran är för kopplat till svartmögel?
  • Spendera du mycket tid på att lista ut om det här är meningsfullt eller meningslöst? Känns tiden på 90 dagar som väldigt lång, lagom eller kort för att göra en bestående livsstils förändring?

3. veckan

I denna vecka vecklas mellan vita dagar ( protein kost) och gröna dagar (protein och grönsaker ovan jord), samt näringstillskott.

Har fått mera kläm på vita och gröna dagar. Vita protein dagar känns tyngre för mig och känner att en del energi är bunden i matsmältningen av proteinet. Tycker gröna dagar är toppen, så mycket smak i grönt och röt, så mycket sötma i grillade grönsaker, oljar, örter, färska kryddar. Tar extra näringstillskott vid behov och även omega 3.

Fundera en del på hur jag skal integrera in socker och fett i framtiden, vad är lagom? Fortfarande mycket tanker och frågor om hur min ämnesomsättning och hormon reglering påverkas och förändras. Känner att jag har bytt till en effektivare fettförbränning och inte får några energi dip, med mindre jag missköter min vätska balans grovt. Min uthållighet är ganska lik förut, fast min explosiva kraft är kraftigt påverkad, får snabbt syra i ben och armar och jag gör lite tyngre jobb för fort.

Har gått ned från 85,6 kilo till 79 kilo, mitt mål var att komma till 80 kg, vilket jag gjorde dag 13 : ), fortare än förväntat. Känner att en del motivation var kopplat till vikt målet, och att jag får jobba lite med att fasthålla att jag utforskar och upptäcker min ämnesomsättning och mina hormonella system och balanser. Idag är dag 18, och jag känner att mitt fett depot börjar närmar sig sitt slut ……. och jag undra vad som skal förse mig med energi när mitt bukfett inte längre finns……. : )? BMI ligger runt 24-25 nu istället för 26-27. Flera hål har försvunnet i bältet och gamla byxar i mindre storlek kommer jag i nu …… : ) kul. Känslan av att vara en långsam mer eftertänksam variant av mig själv är bytt mot en snabb, lekfull o optimistisk 50 åring, vad skal jag nu hitta på …… : )

Röda dagar kommer snart in i programmet och då kan jag äta helt valfritt ……. fast lite osäker på hur jag skal uttrycka mitt val. Njutningen är i centrum, utan att det skal vara helt överdrivet. Tänker att jag skal hålla alla röda dagars val tex glass, popcorn, chips, alkohol m.m. på under 5-10 % av mitt intag, drunkna det i grön dags innehåll, marinerad kött och grönsaker : ). Och så vare väldigt uppmärksam på hur min kropp, energi nivå reagera på dom röda dagarna, avkoda det sociala behovet och kravet på att delta i ‘socker och salt festen’ ……. Jag har en ny medvetenhet runt om saltet som nåt som stör min kropp i att upprätthålla sin homeostas-balans.

Samtidigt är det nu jag har varit närmast att bryta disciplinen och ta en protein bar eller popcorn, som om det finns en första avslappning i att ha lyckas med del 1; vikten o energi, beslutar mig att inte ge släpp än  och fortsätta med oförminskat vilja. Om nåt är gåvan från protein dagarna, så är det just det; dom slipar min vilja att göra mer för min hälsa utan kompromissar : ). Så mot vecka 4 och dom första röda dagarna, jiiiiiiiiiiiiihaaaa

Jag är nu på min 25. dag, har gått ned från 85,6 kilo till 77,3 kilo under tiden. Jag är piggare och lättare, och magen har nästan försvunnet : ). Grymt spännande att det går att göra förändringen så fort. Jag har inte varit under 80 kg på 20 år och på 13 dagar var jag  där.

Tanker från 4. veckan och Mat terroristen Åke ……

Nu sitter dom flesta rutiner och favoriter under programmet som yougurt naturell med linfrön och solros kärnor med ekologisk äkta kanel (så mycket mer smak), kardemumma och äkta vanilj. Såååå himla gott. Kan også se att förberedelsen av maten är det som gör skillnaden. I brist på framförhållning o planering finns det endast den vanliga insockrade och saltade maten att tillgå snabbt o enkelt. Lätt att ramla ut disciplinen då. Så slår det mig att jag faktisk inte har varit speciellt hungrig under programmet, protein intaget gör att det finns en ständig mätthets känsla. Överraskat över vikt nedgången som närmar sig 9 kilo känns så obesvärat, nu ligger den på stabila 200-300 gr om dagen. Känns som den håller på att plana ut. Därför var jag förvånat när Åke dök upp i helgen. Till o från har det funnits små sug efter salt eller sött, fast jag tycker dom har varit enkla att hantera. Örter och kryddar har kunnat ersätta det oftast. Åke var något helt annat ……. påminner mig om vad vi kan kämpa med vid Livsstils förändringar.

Mat terroristen Åke har vaknat, han argumentera, vädra, tigger och kräver förändring. Han upprepar att vi har varit duktiga, har nåt vårt viktmål, att byxorna numera sitter löst och fint. Han är inte ett tillfälligt sug på besök, han har ockuperad frontal loben i min hjärna och vägra lyssna eller ändra uppfattning till jag har lånat ut min nu enligt honom straffade, utsvultna kropp till njutning och dekadens i mat universums förjättade överflöde land. Han kräver ett slut på denna protestantiska återhållsamhet och att vi firar denna frigörelse med bacon till frukost, winerbröd enligt dansk kultur så som mina celler är uppväxta med. Han vill ha ett obarmhärtig slut på denna socker och salt lösa öken, jag har tvunget honom att vandra i snart 28 dagar på fredag. Han vägra gå ett ända steg till för han har sett en hemgjort pomfritt med bearnaise sauce och att haggendaz glassen ligger tryggt förberett i frysen. Han fnyser åt konceptet röda dagar och längtar ditt i yrande feber dimma. Jag bär honom tålmodigt dom sista dagarna, låser honom in i hans lilla bur på kvällen och berättar att snart är det dags. Han hotar och ylar om hämnd i frossa och att han skal framkalla alla sina kompisar som lider i 28 dagars balanseringen till krig o sabotage. Tillsammans skal dom supa ned sig och vräcka i sig grillad korv och kall öl i midnatts solens sista strålar.
Jag mörkar, förklarar att just nu inte är hans tid. I mitt tysta sinne kan jag inte övertyga mig själv om att han inte kommer få mitt kropp på tillfällig utlåning någon gång i när framtid. Han ser det i min blik och känner hop och förtröstan. Åke hälsar : )

På lördag har vi den första röda dag och då äter vi på Mother i Stockholm, en sockerfri restaurang …… inget raffinerad socker tillsatt. Skal blir spännande att inte behöva ändra i menyerna ……

Om du är nyfiken på programmet så har vi nästa föreläsning med Gregers Ahlefeldt i kliniken i Gustavsberg den 20/3-2017 kl. 18-19:30.