3. veckan på Livsstilsprogrammet Cellbalans hos Skärgårdskiropraktorn

DSC_0003

Tanker från 3. veckan på livsstilsförändringsprogrammet Cellbalans …… 18 dagar och 6,6 kg senare : )

I denna vecka vecklas mellan vita dagar ( protein kost) och gröna dagar (protein och grönsaker ovan jord), samt näringstillskott.

Har fått mera kläm på vita och gröna dagar. Vita protein dagar känns tyngre för mig och känner att en del energi är bunden i matsmältningen av proteinet. Tycker gröna dagar är toppen, så mycket smak i grönt och röt, så mycket sötma i grillade grönsaker, oljar, örter, färska kryddar. Tar extra näringstillskott vid behov och även omega 3.

Fundera en del på hur jag skal integrera in socker och fett i framtiden, vad är lagom? Fortfarande mycket tanker och frågor om hur min ämnesomsättning och hormon reglering påverkas och förändras. Känner att jag har bytt till en effektivare fettförbränning och inte får några energi dip, med mindre jag missköter min vätska balans grovt. Min uthållighet är ganska lik förut, fast min explosiva kraft är kraftigt påverkad, får snabbt syra i ben och armar och jag gör lite tyngre jobb för fort.

Har gått ned från 85,6 kilo till 79 kilo, mitt mål var att komma till 80 kg, vilket jag gjorde dag 13 : ), fortare än förväntat. Känner att en del motivation var kopplat till vikt målet, och att jag får jobba lite med att fasthålla att jag utforskar och upptäcker min ämnesomsättning och mina hormonella system och balanser. Idag är dag 18, och jag känner att mitt fett depot börjar närmar sig sitt slut ……. och jag undra vad som skal förse mig med energi när mitt bukfett inte längre finns……. : )? BMI ligger runt 24-25 nu istället för 26-27, så det finns säkert lite fett kvar ännu. Flera hål har försvunnet i bältet och gamla byxar i mindre storlek kommer jag i nu …… : ) kul. Känslan av att vara en långsam mer eftertänksam variant av mig själv är bytt mot en snabb, lekfull o optimistisk 50 åring, vad skal jag nu hitta på …… : )

Röda dagar kommer snart in i programmet och då kan jag äta helt valfritt ……. fast lite osäker på hur jag skal uttrycka mitt val. Njutningen är i centrum, utan att det skal vara helt överdrivet. Tänker att jag skal hålla alla röda dagars val tex glass, popcorn, chips, alkohol m.m. på under 5-10 % av mitt intag, drunkna det i grön dags innehåll; marinerad kött och grönsaker : ). Och så vare väldigt uppmärksam på hur min kropp, energi nivå reagera på dom röda dagarna, avkoda det sociala behovet och kravet på att delta i ‘socker och salt festen’ ……. Jag har en ny medvetenhet runt om saltet som nåt som stör min kropp i att upprätthålla sin homeostas-balans.

Samtidigt är det nu jag har varit närmast att bryta disciplinen och ta en protein bar eller popcorn, som om det finns en första avslappning i att ha lyckas med del 1; vikten o energi, beslutar mig att inte ge släpp än och fortsätta med oförminskat vilja. Om nåt är gåvan från protein dagarna, så är det just det; dom slipar min vilja att göra mer för min hälsa utan kompromissar : ). Så mot vecka 4 och dom första röda dagarna, jiiiiiiiiiiiiihaaaa

Om du är nyfiken på programmet så har vi nästa föreläsning med Ewa Ryttegård i kliniken den 19/5 kl. 18:30 – 20:30, du kan anmäla dig här.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *